Les 87 – Numb3rs

Afbeelding

Materialen:
Plaatje Numb3ers
Masker mask_camerontags_retro2

De materialen zitten in de zip *KLIK*

Filters:
geen

Stap 1
Open een nieuw werkvel van 700 x 550 pixels transparant.

Stap 2
Zet je voorgrondkleur op #9ac2e6 en je achtergrondkleur op #000000.

Stap 3
Vul het lege werkvel met je achtergrondkleur.

Stap 4
Lagen – nieuwe rasterlaag.

Stap 5
Vul de nieuwe laag met je voorgrondkleur.

Stap 6
Lagen – nieuwe maskerlaag – uit afbeelding.
Zoek je mask_camerontags_retro2.
Vinkje bij luminantie van bron.

Stap 7
Lagen – samenvoegen – groep samenvoegen.

Stap 8
Lagen – dupliceren.

Stap 9
Aanpassen – ruis (grofkorreligheid) toevoegen – 15%.
Vinkjes bij gaussiaans en monochroom.

Stap 10
Ga op de laag eronder staan.
Effecten – vervormingseffecten – lensvervorming

Afbeelding

Stap 11
Terug naar je bovenste laag.
Activeer je plaatje Numb3rs
Bewerken – kopiëren.
Bewerken – plakken als nieuwe laag in je werkje.

Stap 12
Effecten – 3D effecten – slagschaduw.
V en H op 2 – dekking 100 – vervaging 15 – kleur is je voorgrondkleur.

Stap 13
Afbeelding – randen toevoegen – 15 pixels voorgrondkleur.

Stap 14
Selecteer de rand met je toverstafje.
Modus toevoegen – RGB waarde – Tolerantie en doezelen op 0 – vinkjes bij aaneengesloten en anti alias binnen.

Stap 15
Aanpassen – ruis (grofkorreligheid) toevoegen.
Instellingen staan nog goed.

Stap 16
Selectie – omkeren.

Stap 17
Effecten – 3D effecten – slagschaduw.
V en H op 2 – dekking 100 – vervaging 15 – kleur zwart.

Stap 18
Herhaal de slagschaduw met V en H op -2.

Stap 19
Selecties – niets selecteren.

Stap 20
Wissel je voor- en achtergrondkleur even om.

Stap 21
Activeer je gereedschap tekst en selecteer het lettertype Times New Roman
(dat zit standaard in je PSP). Grootte op 100 pixels.
Dikte streek op 0 en maken als vector.
Typ het cijfer 7.

Stap 22
Effecten – 3D effecten – afschuining naar binnen – voorinstelling glans.

Afbeelding

Stap 23
Doe dit met alle cijfers van 0 t/m 9 en zet ze allemaal op een willekeurige plek in je werkje. Zorg dat alle cijfers op een aparte laag staan.

Stap 24
Lagen – nieuwe rasterlaag.
Plaats hierop je watermerk.

Stap 25
Bewerken – kopiëren speciaal – samengevoegd kopiëren.
Open je animation shop.
Bewerken – plakken als nieuwe animatie.

Stap 26
Terug naar PSP.
Schuif de cijfers naar een andere plek.

Stap 27
Bewerken – kopiëren speciaal – samengevoegd kopiëren.
Naar animation shop.
Bewerken – plakken na actieve frame.

Stap 28
Terug naar PSP.
Verschuif opnieuw de cijfers.

Stap 29
Bewerken – kopiëren speciaal – samengevoegd kopiëren.
Naar animation shop.
Bewerken – plakken na actieve frame.

Stap 30
Terug naar PSP.
Verschuif opnieuw de cijfers.

Stap 31
Bewerken – kopiëren speciaal – samengevoegd kopiëren.
Naar animation shop.
Bewerken – plakken na actieve frame.

Stap 32
Bewerken – alles selecteren.
Animatie – eigenschappen voor frame – 20.

Stap 33
Animatie – formaat van animatie wijzigen – 600 pixels langste zijde.

Stap 34
Geef je werkje een naam en sla het op als GIF.

Deze les is geschreven door Jeanneke van der Zwan op 1 juli 2012.

Het is verboden deze te kopiëren of te verspreiden.

”Elke gelijkenis met een lesje op het net is zuiver toeval”