Les 2 – Olifant aan de wandel

Afbeelding

Materialen:
Tube ap_Elefanten7
Tube Yoka-dieren-giraffe-150108
Plaatje image5

De materialen zitten in de zip Afbeelding

Filters:
Andromea – perspective

Stap 1
Open een nieuw werkvel van 700 x 550 pixels transparant.

Stap 2
Activeer je plaatje van het bos en dupliceer het (shift D) en zet het origineel weg met het minnetje.

Stap 3
Afbeelding – formaat wijzigen – 650 pixels langste zijde.

Stap 4
Afbeelding – randen toevoegen – 10 pixels wit.

Stap 5
Selecteer de rand met je toverstafje.
Modus toevoegen – RGB waarde – Tolerantie en doezelen op 0 – vinkjes bij aaneengesloten en anti alias binnen.

Stap 5a
Selecties – omkeren.

Stap 6
Effecten – 3D effecten – slagschaduw.
V en H op 5 – dekking 50 – vervaging 5 – kleur zwart.

Stap 7
Selecties – niets selecteren.

Stap 8
Lagen – nieuwe rasterlaag.
Plaats hierop je watermerk.

Stap 9
Lagen – samenvoegen – omlaag samenvoegen.

Stap 10
Bewerken – kopiëren.
Bewerken – plakken als nieuwe laag in het werkvel van stap 1.

Stap 11
Schuif het plaatje naar links boven, maar blijf aan de bovenkant en aan de linkerkant 1 blokje van de rand af.

Stap 12
Effecten – insteekfilters – Andromea perspective.
Volg de cijfers op het plaatje hieronder.

Afbeelding

Wordt je plaatje te klein dan kun je het vergroten met het groene schuifje.

Afbeelding

Stap 13
Schuif je plaatje iets naar onder. Blijf weer 1 blokje van de linkerkant.

Stap 14
Activeer je tube van de olifant.
Afbeelding – formaat wijzigen – 50% – vinkje bij alle lagen.

Stap 15
Bewerken – kopiëren.
Bewerken – plakken als nieuwe laag in je werkje.

Stap 16
Zet de olifant deels in en deels buiten je plaatje.

Stap 17
Effecten – 3D effecten – slagschaduw.
V en H op 5 – dekking 50 – vervaging 5 – kleur zwart.

Stap 18
Zorg dat je op de laag van het bos staat.
Activeer je gereedschap kloonpenseel.

Afbeelding

Stap 19
Klik met ingedrukte shift toets op de bosgrond.
Vervolgens zonder de shift toets in te drukken op een ander plekje buiten het plaatje.
Je krijgt daar nu ook bosgrond. Doe dat een paar keer zoals in mijn voorbeeld.
Zorg dat de olifant op die nieuwe laag bosgrond staat.

Stap 20
Activeer nu je gereedschap wisser en gum een heel klein beetje weg van de nieuwe bosgrond zodat het er netjes uit ziet.

Stap 21
Lagen – samenvoegen – zichtbare lagen samenvoegen.
Schuif je werkje nu zover mogelijk naar onder.

Stap 22
Activeer de tube van de giraffe.
Bewerken – kopiëren.
Bewerken – plakken als nieuwe laag in je werkje.

Stap 23
Afbeelding – formaat wijzigen – 25% – geen vinkje bij alle lagen.
Verschuif de giraffe een stukje zodat het lijkt of hij de witte rand in zijn bek heeft.

Stap 24
Activeer je gereedschap wisser en gum de nek van de giraffe weg.

Stap 25
Effecten – 3D effecten – slagschaduw.
Instellingen staan nog goed.

Stap 26
Activeer je gereedschap bijsnijden en snij de overtollige ruimte weg.

Stap 27
Lagen – samenvoegen – zichtbare lagen samenvoegen.

Stap 27a
Afbeelding – formaat wijzigen – 600 pixels langste zijde. Vinkje bij alle lagen.

Stap 28
Bestand – exporteren als PNG optimalisatie.
Geef je werkje een naam en sla het op.

Deze les is geschreven door Jeanneke van der Zwan op 2 januari 2013.

Het is verboden deze te kopiëren of te verspreiden.

”Elke gelijkenis met een lesje op het net is zuiver toeval”