Les 32 – There is allways light at the end

Afbeelding

Gebruikte materialen:
Misted tube van een gezicht van 689 x 650 pixels.
Masker abs2mskjf1-31
Basisvorm div39

De materialen zitten in de zip *KLIK*

Gebruikte filters:
Xero – porcelain
FM Tile Tools

Zet het bestand pspforum_diversen5 in je map basisvormen.
Je tube en je masker gewoon in PSP openen.

Stap 1
Open een nieuw werkvel van 700 x 550 pixels transparant.

Stap 2
Kies een lichte voorgrond- en een donkere achtergrondkleur uit je tube.

Stap 3
Vul het lege werkvel met je achtergrondkleur.

Stap 4
Maak van je voorgrondkleur een verloop.
Radiaal – hoek 0 – herhalingen 5 – geen vinkje bij omkeren.
H en V op 50.

Stap 5
Lagen – nieuwe rasterlaag.

Stap 6
Vul de nieuwe laag met je verloop.

Stap 7
Lagen – nieuwe maskerlaag – uit afbeelding.
Zoek je masker abs2mskjf1-31
Vinkje bij luminantie van bron.

Stap 8
Lagen – samenvoegen – groep samenvoegen.

Stap 9
Effecten – randeffecten – accentueren.

Stap 10
Effecten – insteekfilters – FM Tile Tools – Blend Emboss.
Standaard instellingen.

Stap 11
Activeer je misted tube.
Bewerken – kopiëren.
Bewerken – plakken als nieuwe laag in je werkje.

Stap 12
Zet de tube aan de linkerkant van je werkje.

Stap 13
Effecten – randeffecten – accentueren.

Stap 14
Zet de modus van de laag op zacht licht.

Stap 15
Effecten – insteekfilters – Xero – Porcelain.

Afbeelding

Stap 16
Lagen – nieuwe rasterlaag.

Stap 17
Activeer je gereedschap selectie – aangepaste selectie.

Afbeelding

Stap 18
Wijzig je verloop in:
Lineair – hoek 0 – herhalingen 0 – geen vinkje bij omkeren.

Stap 19
Vul de selectie met dit verloop.

Stap 20
Aanpassen – grofkorreligheid toevoegen – 15%.
Vinkjes bij gaussiaans en monochroom.

Stap 21
Selecties – niets selecteren.

Stap 22
Lagen – nieuwe rasterlaag.
Plaats hierop je watermerk.

Stap 23
Activeer je gereedschap tekst en typ je tekst als vector.
Zet de tekst op een mooie plek in je werkje.

Stap 24
Voeg een slagschaduw toe.
V en H op 1 – dekking 100 – vervaging 1 – kleur zwart.

Stap 25
Afbeelding – randen toevoegen – 2 pixels achtergrondkleur.

Stap 26
Activeer je gereedschap basisvorm en zoek je vorm div39.
Trek die uit over het lichte rechthoekige vlak aan de rechterkant van je werkje
(zie mijn afbeelding).

Afbeelding

Stap 27
Lagen – omzetten in rasterlaag.

Stap 28
Selecteer de donkere rechthoekjes met je toverstafje.
Modus toevoegen – RGB waarde – Tolerantie op en doezelen op 0 – vinkjes bij aaneengesloten en anti alias binnen.

Stap 29
Effecten – belichtingseffecten – zon

Afbeelding

Stap 30
Selecties – niets selecteren.

Stap 31
Bewerken – kopiëren speciaal – samengevoegd kopiëren.

Stap 32
Open je animation shop.
Bewerken – plakken als nieuwe animatie.

Stap 33
Terug naar PSP.
Klik 2x op ongedaan maken.

Stap 34
Effecten – belichtingseffecten – zon
Wijzig horizontaal in 25.

Stap 35
Selecties – niets selecteren.

Stap 36
Bewerken – kopiëren speciaal – samengevoegd kopiëren.

Stap 37
Naar animation shop.
Bewerken – plakken na actieve frame.

Stap 38
Terug naar PSP.
Klik 2x op ongedaan maken.

Stap 39
Effecten – belichtingseffecten – zon
Wijzig horizontaal in 50.

Stap 40
Selecties – niets selecteren.

Stap 41
Bewerken – kopiëren speciaal – samengevoegd kopiëren.

Stap 42
Naar animation shop.
Bewerken – plakken na actieve frame.

Stap 43
Terug naar PSP.
Klik 2x op ongedaan maken.

Stap 44
Effecten – belichtingseffecten – zon
Wijzig horizontaal in 75.

Stap 45
Selecties – niets selecteren.

Stap 46
Bewerken – kopiëren speciaal – samengevoegd kopiëren.

Stap 47
Naar animation shop.
Bewerken – plakken na actieve frame.

Stap 48
Terug naar PSP.
Klik 2x op ongedaan maken.

Stap 49
Effecten – belichtingseffecten – zon
Wijzig horizontaal in 100.

Stap 50
Selecties – niets selecteren.

Stap 51
Bewerken – kopiëren speciaal – samengevoegd kopiëren.

Stap 52
Naar animation shop.
Bewerken – plakken na actieve frame.

Stap 53
We blijven nu in animation shop.
Bewerken – alles selecteren.

Stap 54
Animatie – eigenschappen voor frame – 50.

Stap 55
Bewerken – alles selecteren.
Bewerken – kopiëren.
Bewerken – plakken als nieuwe animatie.

Stap 56
Bewerken – alles selecteren.
Animatie – framevolgorde omkeren.

Stap 57
Bewerken – alles selecteren.
Bewerken – kopiëren.

Stap 58
Terug naar je eerste werkje.
Bewerken – plakken na actieve frame.

Stap 59
Animatie – formaat van animatie wijzigen – 600 pixels langste zijde.

Stap 60
Geef je werkje een naam en sla het op als gif.

Deze les is geschreven door Jeanneke van der Zwan op 27 juni 2010.

Het is verboden deze te kopiëren of te verspreiden.

”Elke gelijkenis met een lesje op het net is zuiver toeval”