Steampunk 32

Afbeelding

Materialen:
tube SP_theepot
tube JvdZ_waterplant
tube JvdZ_steampunk_64_230417
tube JvdZ_SP_23_220517
tube JvdZ_zeezand
tube JvdZ_Sierstuk- aquarium
animatie bubbles-1-16fr
animatie bubbles-2-16fr

De materialen zitten in de zip Afbeelding

Filters:
Flaming Pear – Flood
Bordermania – Frame #2
Alien Skin Eye Candy 5: Nature – Rust
AAA Frames – Fotoframe

Stap 1
Open een nieuw werkvel van 800 x 600 pixels transparant.

Stap 2
Vul je lege werkvel met kleur 1.

Stap 3
Effecten – insteekfilters – Flaming Pear – Flood.

Afbeelding

Stap 4
Activeer de tube SP_theepot.
Bewerken – kopiëren.
Bewerken – plakken als nieuwe laag in je werkje.

Stap 5
Zet de theepot ongeveer in het midden onderaan je werkje.
Effecten – 3D effecten – slagschaduw.
V en H op 5 – dekking 25 – vervaging 10 – kleur zwart.

Stap 6
Afbeelding – formaat wijzigen – 80% – geen vinkje bij alle lagen.
Nu staat hij wat hoger en dat is okee.

Stap 7
Activeer de tube JvdZ_waterplant.
Bewerken – kopiëren.
Bewerken – plakken als nieuwe laag in je werkje.

Stap 8
Zet die aan de linkerkant van je werkje (zie mijn uitwerking).
Effecten – 3D effecten – slagschaduw.
Instellingen staan nog goed.

Stap 9
Activeer tube JvdZ_steampunk_64_230417.
Bewerken – kopiëren.
Bewerken – plakken als nieuwe laag in je werkje.

Stap 10
Afbeelding – formaat wijzigen – 35% – geen vinkje bij alle lagen.

Stap 11
Zet de vis aan de rechterkant tegen de rand van je werkje..
Effecten – 3D effecten – slagschaduw.
Instellingen staan nog goed.

Stap 12
Activeer tube JvdZ_SP_23_220517.
Afbeelding – formaat wijzigen – 50% – vinkje bij alle lagen.

Stap 13
Bewerken – kopiëren.
Bewerken – plakken als nieuwe laag in je werkje.

Stap 14
Zet de vis bij de waterplant (zie mijn uitwerking).
Effecten – 3D effecten – slagschaduw.
Instellingen staan nog goed.

Stap 15
Activeer tube JvdZ_zeezand.
Bewerken – kopiëren.
Bewerken – plakken als nieuwe laag in je werkje.

Stap 16
Lagen – schikken – omlaag.
Herhaal dit todat de laag net boven de theepot staat.

Stap 17
Activeer je gereedschap wisser en gum wat van de bovenste rand weg zoals je in mijn uitwerking kunt zien.

Stap 18
Activeer de tube JvdZ_Sierstuk- aquarium.
Afbeelding – formaat wijzigen – 50% – vinkje bij alle lagen.

Stap 19
Ga op de onderste laag van je werkje staan.
Bewerken – kopiëren.
Bewerken – plakken als nieuwe laag in je werkje.

Stap 20
Schuif de tube naar rechts (zie mijn uitwerking).
Effecten – 3D effecten – slagschaduw.
Instellingen staan nog goed.

Stap 21
Ga weer op de onderste laag staan.
Lagen – dupliceren.

Stap 22
Lagen – schikken – vooraan.
Zet de laagdekking op 15.

Stap 23
Weer terug naar de onderste laag.
Aanpassen – ruis toevoegen – 10%.
Vinkjes bij gaussiaans en monochroom.

Stap 24
Terug naar de bovenste laag.
Lagen – nieuwe rasterlaag.
Plaats hierop je watermerk.

Stap 25
Afbeelding – randen toevoegen – 3 pixels symmetrisch – kleur 3.
Afbeelding – randen toevoegen – 3 pixels symmetrisch – kleur 1.
Afbeelding – randen toevoegen – 3 pixels symmetrisch – kleur 3.

Stap 26
Effecten – insteekfilters – Bordermania – Frame #2.

Afbeelding

Stap 27
Afbeelding – randen toevoegen – 25 pixels symmetrisch – kleur 2.

Stap 28
Selecteer de rand van 25 pixels met je toverstafje.
Modus op toevoegen en RGB waarde – tolerantie en doezelen op 0 en een vinkje bij anti alias binnen.

Stap 29
Effecten – insteekfilters – Alien Skin Eye Candy 5: Nature – Rust

Stap 30
Selecties – niets selecteren.

Stap 31
Effecten –insteekfilters – AAA Frames – Fotoframe.

Afbeelding

Stap 32
Afbeelding – formaat wijzigen – 650 pixels breed – vinkje bij alle lagen.

Stap 33
Aanpassen – scherpte – onscherp masker.
1 – 64 – 4.

Stap 34
Bewerken – kopiëren.
Open animation shop.
Bewerken – plakken als nieuwe animatie.

Stap 35
Open de animatie bubbles-2-16fr.
Bewerken – alles selecteren.
Bewerken – kopiëren.

Stap 36
Terug naar je werkje.
Bewerken – alles selecteren.
Bewerken – pakken in geselecteerde frame.
Zet de animatie bij de waterplant links (zie mijn uitwerking).

Stap 37
Open de animatie bubbles-1-16fr.
Bewerken – alles selecteren.
Bewerken – kopiëren.

Stap 38
Terug naar je werkje.
Bewerken – alles selecteren.
Bewerken – pakken in geselecteerde frame.

Stap 39
Zet de animatie bij de vis aan de rechterkant
Herhaal stap 37 en 38 en zet de 2e bocen de teut van de theepot.

Stap 40
Geef je werkje een naam en sla het op als GIF.

 

 

Deze les is geschreven door Jeanneke van der Zwan op 23 maart 2020.

Het is verboden deze te kopiëren of te verspreiden.

”Elke gelijkenis met een lesje op het net is zuiver toeval”