Animatieles 227

Afbeelding

Materialen:
Tube _k@rine_Dreams_Hair_Style_2958_Mai_2014
Tube bird-cage
Tube -lice_thinking
Tube JvdZ_kettinkje

De materialen zitten in de zip Afbeelding
Je mag natuurlijk ook eigen tubes gebruiken.

Filters:
L & K’s Zitah

Stap 1
Open een nieuw werkvel van 700 x 550 pixels transparant.

Stap 2
Activeer je tube _k@rine_Dreams_Hair_Style_2958_Mai_2014 en ga op de onderste laag staan.
Bewerken – kopiëren.

Stap 3
Ga naar je lege werkvel.
Selecties – alles selecteren.
Bewerken -plakken in selectie.

Stap 4
Selecties – Selecties – niets selecteren.

Stap 5
Effecten – insteekfilters – L & K’s – Zitah

Afbeelding

Stap 6
Activeer weer de tube maar ga nu op de tubelaag staan (Raster1)
Afbeelding – formaat wijzigen – 550 pixels hoog – vinkje bij alle lagen.

Stap 7
Bewerken – kopiëren.
Bewerken – plakken als nieuwe laag in je werkje.
Zet haar aan de rechterkant van je werkje.

Stap 8
Zet je werkje even weg met het minnetje.
Open de tube bird-cage en dupliceer die met shift D.
Het origineel kun je sluiten.

Stap 9
Activeer de tube -lice_thinking
Afbeelding – formaat wijzigen – 70% – vinkje bij alle lagen.

Stap 10
Bewerken – kopiëren.
Bewerken – plakken als nieuwe laag in je werkje (de kooi).

Stap 11
Activeer je gereedschap wisser en gum voorzichtig de onderkant van de man weg zodat hij in de kooi lijkt te zitten.

Afbeelding

Stap 12
Zet de laagdekking op 70.

Stap 13
Lagen samenvoegen – zichtbare lagen samenvoegen.

Stap 14
Afbeelding – formaat wijzigen – 70% – vinkje bij alle lagen.

Stap 15
Laat dit even zo staan en activeer je eerste werkje.

Stap 16
Zet je kleuren zoals mijn kleurstaaltje.

Stap 17
Afbeelding – randen toevoegen – 2 pixels achtergrondkleur.
Afbeelding – randen toevoegen – 25 pixels voorgrondkleur.

Stap 18
Selecteer de rand met je toverstafje.
Modus op toevoegen en RGB waarde – tolerantie en doezelen op 0 en een vinkje
Bij anti alias binnen.

Stap 19
Aanpassen – ruis toevoegen – 15%.
Vinkje bij gaussiaans en bij monochroom.

Stap 20
Selecties – omkeren.

Stap 21
Effecten – 3D effecten – slagschaduw.
V en H op 10 – dekking 50 – vervaging 10 – kleur zwart.

Stap 22
Herhaal de slagschaduw met V en H op -10.

Stap 23
Selecties – Selecties – niets selecteren.

Stap 24
Afbeelding – randen toevoegen – 2 pixels achtergrondkleur.

Stap 25
Activeer je tube JvdZ_kettinkje.
Bewerken – kopiëren.
Bewerken – plakken als nieuwe laag in je werkje.

Stap 26
Activeer nu het werkje met de man in de kooi.
Bewerken – kopiëren.
Bewerken – plakken als nieuwe laag in je werkje.

Stap 27
Schuif het kettinkje tegen de kooi zodat het aan elkaar vast lijkt te zitten.
Lagen – samenvoegen – omlaag samenvoegen.

Stap 28
Ga even op je onderste laag staan, kies een passend lettertype en typ de tekst: Dat zal je leren.

Stap 29
Lagen – samenvoegen – omlaag samenvoegen.

Stap 30
Ga nu op de laag met de vogelkooi staan.
Lagen dupliceren.
Afbeelding – vrij roteren – 5 graden naar rechts.
Schuif het begin van de ketting naar de plaats van de andere.

Afbeelding

Zet de onderste kooilaag op slot.

Stap 31
Bewerken – kopiëren speciaal – samengevoegd kopiëren.
Open je animation shop.
Bewerken – plakken als nieuwe animatie.

Stap 32
Terug naar PSP.
Afbeelding – vrij roteren – 5 graden naar rechts.
Schuif het begin van de ketting weer naar de plaats van de andere.

Stap 33
Bewerken – samengevoegd kopiëren.
Naar animation shop.
Bewerken – plakken na actieve frame.

Stap 34
Terug naar PSP.
Afbeelding – vrij roteren – 5 graden naar links.
Schuif het begin van de ketting weer naar de plaats van de andere.

Stap 35
Bewerken – samengevoegd kopiëren.
Naar animation shop.
Bewerken – plakken na actieve frame.

Stap 36
Terug naar PSP.
Afbeelding – vrij roteren – 5 graden naar links.
Schuif het begin van de ketting weer naar de plaats van de andere.

Stap 37
Bewerken – samengevoegd kopiëren.
Naar animation shop.
Bewerken – plakken na actieve frame.

Stap 38
Terug naar PSP.
Afbeelding – vrij roteren – 5 graden naar links.
Schuif het begin van de ketting weer naar de plaats van de andere.

Stap 39
Terug naar PSP.
Afbeelding – vrij roteren – 5 graden naar links.
Schuif het begin van de ketting weer naar de plaats van de andere.

Stap 40
Je hebt nu 6 frames en blijft in animation shop.
Bewerken – alles selecteren.

Stap 41
Animatie – eigenschappen voor frame – 35.

Stap 42
Animatie – formaat van animatie wijzigen – 600 pixels breed.
Geef je werkje een naam en sla het op als GIF.

Deze les is geschreven door Jeanneke van der Zwan op 4 maart 2016.

Het is verboden deze te kopiëren of te verspreiden.

”Elke gelijkenis met een lesje op het net is zuiver toeval”