Les 90 – Kerst

Afbeelding

Materialen:
tube WWW_Xmastree
tube Joske_kerst-17
Wieskes tube jKLDgCN
tube WWW-Kerst-10

De materialen zitten in de zip Afbeelding

Filters:
Geen

Stap 1
Open een nieuw werkvel van 600 x 800 pixels transparant.

Stap 2
Zet je voorgrondkleur op kleur 1 en je achtergrondkleur op kleur 2.

Stap 3
Maak van je voorgrondkleur een verloop radiaal.
Hoek op 0 – herhalingen 5 – vinkje bij omkeren.

Stap 4
Vul je lege werkvel met dit verloop.

Stap 5
Effecten – textuureffecten – tegels.

Afbeelding

Stap 6
Aanpassen – vervagen – gaussiaanse vervaging – 5.

Stap 7
Activeer tube WWW_Xmastree
Afbeelding – formaat wijzigen – 750 pixels hoog – vinkje bij alle lagen.

Stap 8
Bewerken – kopiëren.
Bewerken – plakken als nieuwe laag in je werkje.

Stap 9
Zet de tube helemaal naar links en naar boven (zie mijn afbeelding).
Effecten – 3D effecten – slagschaduw.
V en H op 5 – dekking 50 – vervaging 25 – kleur zwart.

Stap 10
Activeer de tube Joske_kerst-17.
Afbeelding – formaat wijzigen – 500 pixels hoog – vinkje bij alle lagen.

Stap 11
Bewerken – kopiëren.
Bewerken – plakken als nieuwe laag in je werkje.

Stap 12
Zet het kindje bij de boom (zie mijn afbeelding).
Effecten – 3D effecten – slagschaduw.
Instellingen staan nog goed.

Stap 13
Activeer Wieskes tube jKLDgCN.
Afbeelding – formaat wijzigen – 80% – vinkje bij alle lagen.

Stap 14
Bewerken – kopiëren.
Bewerken – plakken als nieuwe laag in je werkje.

Stap 15
Zet de tube rechts onder in je werkje.
Effecten – 3D effecten – slagschaduw.
Instellingen staan nog goed.

Stap 16
Activeer tube WWW-Kerst-10.
Afbeelding – formaat wijzigen – 60% – vinkje bij alle lagen.

Stap 17
Zet de tube rechts bovenaan in je werkje.
Effecten – 3D effecten – slagschaduw.
V en H op 5 – dekking 50 – vervaging 25 – kleur #fefb00.

Stap 18
Afbeelding – vrij roteren – 10 graden naar rechts.

Stap 19
Aanpassen – scherpte – onscherp masker.
1 – 64 – 4.

Stap 20
Lagen – nieuwe rasterlaag.
Plaats hierop je watermerk.

Stap 21
Afbeelding – randen toevoegen – 2 pixels symmetrisch – kleur 3.
Afbeelding – randen toevoegen – 4 pixels symmetrisch – kleur 2.
Afbeelding – randen toevoegen – 2 pixels symmetrisch – kleur 3.

Stap 22
Afbeelding – randen toevoegen – 20 pixels symmetrisch – kleur 1.

Stap 23
Selecteer de rand met je toverstafje.
Modus op toevoegen en RGB waarde – tolerantie en doezelen op 0 en een vinkje bij anti alias binnen.

Stap 24
Effecten – artistieke effecten – ballen en bellen

Afbeelding

Stap 25
Selecties – niets selecteren.

Stap 26
Afbeelding – randen toevoegen – 2 pixels symmetrisch – kleur 3.
Afbeelding – randen toevoegen – 4 pixels symmetrisch – kleur 2.
Afbeelding – randen toevoegen – 2 pixels symmetrisch – kleur 3.

Stap 27
Afbeelding – randen toevoegen – 10 pixels symmetrisch – kleur 1.

Stap 28
Effecten – 3D effecten – als knop (kleur is kleur 1).

Afbeelding

Stap 29
Afbeelding – formaat wijzigen – 650 pixels hoog – vinkje bij alle lagen.

Stap 30
Aanpassen – scherpte – onscherp masker.
1 – 64 – 4.

Stap 31
Bewerken – herhalen onscherp masker.

Stap 32
Geef je werkje een naam en sla het op als JPG.

Deze les is geschreven door Jeanneke van der Zwan op 7 november 2020.

Het is verboden deze te kopiëren of te verspreiden.

”Elke gelijkenis met een lesje op het net is zuiver toeval”

Afbeelding