Les 267 – Glazen vazen

Dit gaan we maken

Afbeelding

Materialen:
Alfakanaal
Tube 3244 – Still Life – LB TUBES

De materialen zitten in de zip Afbeelding

Filters:
Simple – Pizza Slice Mirror
Simple – Blintz
Filters Unlimited
Johann’s Filters – Symmetric Pattern 3
Flaming Pear – Flood
Filter Factory C – Tile Mix

Open het bestandje Alfakanaal in je PSP en zet het weg met het minnetje.

Stap 1
Open een nieuw werkvel van 800 x 600 pixels transparant.

Stap 2
Zet je voorgrondkleur op kleur 1 en je achtergrondkleur op kleur 3 (zie kleurstaaltje).

Stap 3
Maak van je voorgrondkleur een verloop – lineair.
Hoek en herhalingen op 0 – vinkje bij omkeren.

Stap 4
Vul je lege werkvel met het verloop.

Stap 5
Effecten – insteekfilters – Simple – Pizza Slice Mirror.

Stap 6
Effecten – insteekfilters – Simple – Blintz.

Stap 7
Selecties – selectie laden uit alfakanaal.
Kies voor Alfakanaal – selectie 1.

Stap 8
Selecties – laag maken van selectie.

Stap 9
Lagen – nieuwe rasterlaag.

Stap 10
Vul de selectie met het verloop.

Stap 11
Effecten – insteekfilters – Filters Unlimited – Johann’s Filters – Symmetric Pattern 3.

Afbeelding

Stap 12
Lagen – eigenschappen – mengmodus liminantie oud – dekking 30.

Stap 13
Selecties – niets selecteren.

Stap 14
Effecten – 3D effecten – slagschaduw.
V en H op 5 – dekking 50 – vervaging 5 – kleur zwart.

Stap 15
Selecties – selectie laden uit alfakanaal.
Kies voor Alfakanaal – selectie 2.

Stap 16
Ga even op de onderste laag staan.
Selecties – laag maken van selectie.

Stap 17
Lagen – nieuwe rasterlaag.

Stap 18
Vul de laag met kleur 1.

Stap 19
Effecten – textuureffecten – lamellen. Kleur is kleur 3.

Afbeelding

Stap 20
Selecties – niets selecteren.

Stap 21
Lagen – schikken – vooraan.
Zet de mengmodus van de laag op vermenigvuldigen.

Stap 22
Effecten – 3D effecten – slagschaduw.
V en H op 5 – dekking 25 – vervaging 25 – kleur zwart.

Stap 23
Selecties – selectie laden uit alfakanaal.
Kies voor Alfakanaal – selectie 3.

Stap 24
Ga op de onderste laag staan.
Selecties – laag maken van selectie.

Stap 25
Lagen – schikken – vooraan.

Stap 26
Effecten – textuureffecten – lamellen.
Haal het vinkje weg bij horizontaal.
De overige instellingen laten staan.

Stap 27
Selecties – niets selecteren.

Stap 28
Lagen – eigenschappen – mengmodus vermenigvuldigen – dekking 50.

Stap 29
Effecten – 3D effecten – slagschaduw.
V en H op 5 – dekking 50 – vervaging 5 – kleur zwart.

Stap 30
Activeer tube 3244 – Still Life – LB TUBES.
Bewerken – kopiëren.
Bewerken – plakken als nieuwe laag in je werkje.

Stap 31
Laat de tube staan waar hij neerkomt.

Stap 32
Effecten – 3D effecten – slagschaduw.
V en H op 5 – dekking 25 – vervaging 15 – kleur zwart.

Stap 33
Effecten – insteekfilters – Flaming Pear – Flood. Kleur is kleur 2.

Afbeelding

Stap 34
Lagen – nieuwe rasterlaag.
Plaats hierop je watermerk.

Stap 35
Afbeelding – randen toevoegen – 2 pixels symmetrisch – kleur 1.
Afbeelding – randen toevoegen – 4 pixels symmetrisch – kleur 2.
Afbeelding – randen toevoegen – 25 pixels symmetrisch – kleur 3.

Stap 36
Selecteer de brede rand met je toverstafje.
Modus op toevoegen en RGB waarde – tolerantie en doezelen op 0 en een vinkje bij anti alias binnen.

Stap 37
Effecten insteekfilters – Filter Factory C – Tile Mix.
Schuifjes op 142 en 114.

Stap 38
Effecten – 3D effecten – slagschaduw.
V en H op 5 – dekking 50 – vervaging 5 – kleur zwart.

Stap 39
Herhaal de slagschaduw met V en H op -5.

Stap 40
Selecties – niets selecteren.

Stap 41
Afbeelding – formaat wijzigen – 650 pixels breed – vinkje bij alle lagen.

Stap 42
Aanpassen – scherpte – onscherp masker.
1 – 64 – 4.

Stap 43
Geef je werkje een naam en sla het op als JPG.

Deze les is geschreven door Jeanneke van der Zwan op 23 augustus 2020.

Het is verboden deze te kopiëren of te verspreiden.

”Elke gelijkenis met een lesje op het net is zuiver toeval”