Les 214 – Op het strand

Dit gaan we maken

Afbeelding

Materialen:
tube JvdZ_misted_strand
tube vacation6
tube JvdZ_kinderen_op_het_strand
tube sandcastle
tube JvdZ_meeuwen
animatie JvdZ_strandbal

De materialen zitten in de zip Afbeelding

Filters:
geen

Stap 1
Open een nieuw werkvel van 700 x 550 pixels transparant.

Stap 2
Zet je voorgrondkleur op kleur 1 en je achtergrondkleur op kleur 2 (zie kleurstaaltje).

Stap 3
Maak van je voorgrondkleur een verloop – lineair.
Hoek en herhalingen op 0 en geen vinkje bij omkeren.

Stap 4
Vul je lege werkvel met dit verloop.

Stap 5
Lagen – nieuwe rasterlaag.

Stap 6
Selecties – alles selecteren.

Stap 7
Activeer tube JvdZ_misted_strand.
Bewerken – kopiëren.
Bewerken – plakken in selectie.

Stap 8
Selecties – niets selecteren.

Stap 9
Schuif de afbeelding een stuk omhoog. Zie mijn uitwerking.

Stap 10
Activeer de tube vacation6.
Afbeelding – formaat wijzigen – 40% – vinkje bij alle lagen.

Stap 11
Zet de tube linksonder in je werkje.
Effecten – 3D effecten – slagschaduw.
V en H op 5 – dekking 50 – vervaging 25 – kleur zwart.

Stap 12
Activeer tube JvdZ_kinderen_op_het_strand.
Bewerken – kopiëren.
Bewerken – plakken als nieuwe laag in je werkje.

Stap 13
Laat de tube staan waar die terecht komt.
Effecten – 3D effecten – slagschaduw.
Instellingen staan nog goed.

Stap 14
Activeer je gereedschap wisser en zet de dichtheid op 36.
Veeg bij de rechtervoetjes een ietsiepietsie weg zodat ze echt in het zand lopen.

Stap 15
Activeer de tube sandcastle.
Bewerken – kopiëren.
Bewerken – plakken als nieuwe laag in je werkje.

Stap 16
Zet de tube aan de rand van het water aan de rechterkant van je werkje.
Zet de dekking van de laag op 70.

Stap 17
Activeer tube JvdZ_meeuwen.
Afbeelding – formaat wijzigen – 40% – vinkje bij alle lagen.

Stap 18
Bewerken – kopiëren.
Bewerken – plakken als nieuwe laag in je werkje.

Stap 19
Zet de meeuwen linksboven in je werkje.
Effecten – 3D effecten – slagschaduw.
Instellingen staan nog goed.

Stap 20
Lagen – nieuwe rasterlaag.
Plaats hierop je watermerk.

Stap 21
Afbeelding – randen toevoegen – 4 pixels symmetrisch – kleur 3.
Afbeelding – randen toevoegen – 8 pixels symmetrisch – kleur 1.
Afbeelding – randen toevoegen – 20 pixels symmetrisch – kleur 2.

Stap 22
Selecteer de laatste rand met je toverstafje.
Modus op toevoegen en RGB waarde – tolerantie en doezelen op 0 en een vinkje bij anti alias binnen.

Stap 23
Zet bij je verloop een vinkje bij omkeren.
Vul de selectie met dit verloop.

Stap 24
Selecties – omkeren.

Stap 25
Effecten – 3D effecten – slagschaduw.
Instellingen staan nog goed.

Stap 26
Herhaal de slagschaduw met V en H op -5.

Stap 27
Selecties – niets selecteren.

Stap 28
Bewerken – kopiëren.
Open animation shop.
Bewerken – plakken als nieuwe animatie.

Stap 29
Dupliceer je werkje totdat je 8 frames hebt (ctrl L).

Stap 30
Open de animatie JvdZ_strandbal.
Bewerken – alles selecteren.
Bewerken – kopiëren.

Als dat niet lukt zoals anders sleep je de animatie in je plaatje en zet de eerste bal rechts en bijna onderin je werkje.

Stap 31
Terug naar je werkje.
Bewerken – alles selecteren.
Bewerken – plakken in geselecteerde frame.

Stap 32
Animatie – eigenschappen voor frame – 25.

Stap 33
Selecteer nu alleen het laatste frame.
Animatie – eigenschappen voor frame – 250.

Stap 34
Geef je werkje een naam en sla het op als GIF.

Deze les is geschreven door Jeanneke van der Zwan op 17 augustus 2020.

Het is verboden deze te kopiëren of te verspreiden.

”Elke gelijkenis met een lesje op het net is zuiver toeval”