Les 211 – Stekelig

Dit gaan we maken

Afbeelding

Materialen:
Selectie A_les_210-1
Masker OBG_MASK_88
Tube Girl_with_Hedgehog_02.03.2020
Tube JvdZ_tekst_A_210
Tube JvdZ_traan

De materialen zitten in de zip Afbeelding

Filters:
Mura’s Meister – copies
Penta.com – jeans
Bordermania – Frame #2
AAA Frames – Foto Frame

Stap 1
Open een nieuw werkvel van 700 x 550 pixels transparant.

Stap 2
Zet je voorgrondkleur op kleur 1 en je achtergrondkleur op kleur 2.

Stap 3
Maak van je voorgrondkleur een verloop – linair.
Hoek en herhalingen op 0 – geen vinkje bij omkeren.

Stap 4
Vul je lege werkvel met dit verloop.

Stap 5
Lagen – nieuwe rasterlaag.

Stap 6
Selecties – selectie laden van schijf.
Zoek je selectie A_les_210-1.
Vinkjes bij selectie vervangen en bij luminantie van bron.

Stap 7
Zet nu bij je verloop een vinkje bij omkeren en vul de selectie met het nieuwe verloop.

Stap 8
Selecties – niets selecteren.

Stap 9
Effecten – 3D effecten – slagschaduw.
V en H op 2 – dekking 25 – vervaging 10 – kleur zwart.

Stap 10
Effecten – insteekfilters – Mura’s Meister – copies

Afbeelding

Stap 11
Lagen – dupliceren.
Afbeelding – spiegelen.
Afbeelding – omdraaien.

Stap 12
Lagen – samenvoegen – omlaag samenvoegen.

Stap 13
Effecten – insteekfilters – Penta.com – jeans

Afbeelding

Stap 14
Aanpassen – scherpte – verscherpen.

Stap 15
Ga op de onderste laag staan.
Lagen – nieuwe rasterlaag.

Stap 16
Vul de nieuwe laag met kleur 2.

Stap 17
Lagen – nieuwe maskerlaag – uit afbeelding.
Zoek je masker OBG_MASK_88.
Vinkje bij luminantie van bron.

Stap 18
Lagen – samenvoegen – groep samenvoegen.

Stap 19
Zet de mengmodus van deze laag op vermenigvuldigen.

Stap 20
Terug naar de bovenste laag.
Activeer tube Girl_with_Hedgehog_02.03.2020.
Bewerken – kopiëren.
Bewerken – plakken als nieuwe laag in je werkje.

Stap 21
Zet de tube tegen de rechterrand van je werkje.
Effecten – 3D effecten – slagschaduw.
V en H op 5 – dekking 50 – vervaging 25 – kleur zwart.

Stap 22
Activeer de tube JvdZ_tekst_A_210.
Bewerken – kopiëren.
Bewerken – plakken als nieuwe laag in je werkje.

Stap 23
Afbeelding – formaat wijzigen – 80% – geen vinkje bij alle lagen.

Stap 24
Zet de tekst links bovenaan in je werkje.
Effecten – 3D effecten – slagschaduw.
Instellingen staan nog goed.

Stap 25
Lagen – nieuwe rasterlaag.
Plaats hierop je watermerk.

Stap 26
Afbeelding – randen toevoegen – 2 pixels symmetrisch – kleur 1.
Afbeelding – randen toevoegen – 4 pixels symmetrisch – kleur 2.

Stap 27
Effecten – insteekfilters – Bordermania – Frame #2.

Afbeelding

Stap 28
Afbeelding – randen toevoegen – 25 pixels symmetrisch – kleur 1.

Stap 29
Effecten – insteekfilters – AAA Frames – Foto Frame.
Zet het bovenste schuifje op 25.
De rest laten staan.

Stap 30
Afbeelding – formaat wijzigen – 650 pixels breed – vinkje bij alle lagen.

Stap 31
Activeer de tube JvdZ_traan.
Bewerken – kopiëren.
Bewerken – plakken als nieuwe laag in je werkje.

Stap 32
Zet de traan in de ooghoek van het meisje.
Zet de dekking van de laag op 50.

Stap 33
Bewerken – kopiëren speciaal – samengevoegd kopiëren.
Open animation shop.
Bewerken – plakken als nieuwe animatie.

Stap 34
Terug naar PSP.
Schuif het traantje iets naar onder.

Stap 35
Bewerken – kopiëren speciaal – samengevoegd kopiëren.
Naar animation shop.
Bewerken – plakken na actieve frame.

Stap 36
Herhaal deze stappen totdat het traantje van haar wang valt.
Ik heb er 14 frames voor nodig gehad.

Stap 37
Nu blijf je in animation shop.
Bewerken – alles selecteren.

Stap 38
Animatie – eigenschappen voor frame 20.

Stap 39
Activeer nu alleen het laatste frame.
Animatie – eigenschappen voor frame 100.

Stap 40
Geef je werkje een naam en sla het op als GIF.

Deze les is geschreven door Jeanneke van der Zwan op 6 juni 2020.

Het is verboden deze te kopiëren of te verspreiden.

”Elke gelijkenis met een lesje op het net is zuiver toeval”