Les 206 – Bij de marine

Dit gaan we maken

Afbeelding

Materialen:
Masker OBG_MASK_149
Tube JvdZ_Patrijspoort
Tube JvdZ_marine-3_250320
JvdZ_wordart
Animatie seagull

De materialen zitten in de zip Afbeelding

Filters:
AAA Frames – Foto Frame

Stap 1
Open een nieuw werkvel van 800 x 600 pixels transparant.

Stap 2
Vul je lege werkvel met kleur 3.

Stap 3
Lagen – nieuwe rasterlaag.

Stap 4
Vul de nieuwe laag met kleur 1.

Stap 5
Lagen – nieuwe maskerlaag – uit afbeelding.
Zoek je masker OBG_MASK_149.
Vinkje bij luminantie van bron.

Stap 6
Lagen – samenvoegen – groep samenvoegen.

Stap 7
Lagen – samenvoegen – omlaag samenvoegen.

Stap 8
Lagen – dupliceren.

Stap 9
Effecten – geometrische effecten – cirkel.
Vinkje bij transparant.

Stap 10
Afbeelding – spiegelen.

Stap 11
Afbeelding – formaat wijzigen – 40% – geen vinkje bij alle lagen.

Stap 12
Bewerken – knippen.
Klik ergens naast je werkvel.
Bewerken – plakken als nieuwe afbeelding.

Stap 13
Gaan we terug naar ons werkje.
Mocht je nu een lege laag hebben dan moet je die verwijderen.

Stap 14
Je hebt nu alleen raster1.
Effecten – afbeeldingseffecten – naadloze herhaling.

Afbeelding

Stap 15
Activeer de tube JvdZ_Patrijspoort.
Bewerken – kopiëren.
Bewerken – plakken als nieuwe laag in je werkje.

Stap 16
Schuif de afbeelding naar links (zie mijn uitwerking).
Effecten – 3D effecten – slagschaduw.
V en H op 5 – dekking 50 – vervaging 25 – kleur zwart.

Stap 17
Activeer de tube JvdZ_marine-3_250320
Afbeelding – formaat wijzigen – 600 pixels hoog – vinkje bij alle lagen.

Stap 18
Bewerken – kopiëren.
Bewerken – plakken als nieuwe laag in je werkje.

Stap 19
Effecten – 3D effecten – slagschaduw.
Instellingen staan nog goed.
Zet de tube aan de rechterkant van je werkje.

Stap 20
Lagen – nieuwe rasterlaag.
Plaats hierop je watermerk.

Stap 21
Activeer JvdZ_wordart.
Bewerken – kopiëren.
Bewerken – plakken als nieuwe laag in je werkje.

Stap 22
Zet de tekst op de rand van de patrijspoort.
Effecten – 3D effecten – slagschaduw.
V en H op 1 – dekking 100 – vervaging 1 – kleur 1.

Stap 23
Afbeelding – randen toevoegen – 2 pixels symmetrisch – kleur 1.
Afbeelding – randen toevoegen – 2 pixels symmetrisch – kleur 2.
Afbeelding – randen toevoegen – 2 pixels symmetrisch – kleur 3.

Stap 24
Afbeelding – randen toevoegen – 10 pixels symmetrisch – kleur 1.

Stap 25
Effecten – insteekfilters – AAA Frames – Foto Frame

Afbeelding

Stap 26
Afbeelding – formaat wijzigen – 650 pixels breed – vinkje bij alle lagen.

Stap 27
Activeer nu de cirkel die je eerder in de les hebt gemaakt.
Bewerken – kopiëren.
Open animation shop.
Bewerken – plakken als nieuwe animatie.

Stap 28
Effecten – beeldeffect invoegen – rotatie
Klik op aanpassen en zet de rotatie op 720.
Er moet een vinkje staan bij animatieframe.

Afbeelding

Stap 29
Terug naar Psp.
Activeer je werkje.
Bewerken – kopiëren.
Open animation shop.
Bewerken – plakken als nieuwe animatie.

Stap 30
Dupliceer je werkje totdat je 20 frames hebt (ctrl L).
Of in elk geval totdat je evenveel frames hebt al bij je bal.
Als je volgens het screentje hebt gewerkt heb je er 21 en moet je er eentje verwijderen.

Stap 31
Open de animatie seagull.
Bewerken – alles selecteren.
Bewerken – kopiëren.

Stap 32
Terug naar je werkje.
Bewerken – alles selecteren.
Bewerken – plakken in geselecteerde frame.
Zet hem in de patrijspoort.

Stap 33
Activeer nu je zelfgemaakte animatie.
Animatie – formaat wijzigen – 30%.

Stap 34
Bewerken – alles selecteren.
Bewerken – kopiëren.

Stap 35
En weer terug naar je werkje.
Bewerken – alles selecteren.
Bewerken – plakken in geselecteerde frame.
Zet deze animatie in de hoek links boven.

Stap 36
Geef je werkje een naam en sla het op als GIF.

Deze les is geschreven door Jeanneke van der Zwan op 25 maart 2020.

Het is verboden deze te kopiëren of te verspreiden.

”Elke gelijkenis met een lesje op het net is zuiver toeval”