Les 154 – Vuurvliegjes

Dit gaan we maken

Afbeelding

Materialen:
masker LF_Mask_227
selectie JvdZ_A_les_154-1
tube Kiki-2016-07-b
tube Kiki-2016-04b
tube grasrand
animatie vuurvliegjes

De materialen zitten in de zip Afbeelding

Filters:
Filters Unlimited – Buttons & Frames
Eye Candy 4000 – Jiggle

Stap 1
Open een nieuw werkvel van 700 x 550 pixels transparant.

Stap 2
Vul je lege werkvel met kleur 3 (zie kleurstaaltje).

Stap 3
Lagen – nieuwe rasterlaag.

Stap 4
Vul de nieuwe laag met kleur 1.

Stap 5
Lagen – nieuwe maskerlaag – uit afbeelding.
Zoek je masker LF_Mask_227.
Vinkje bij luminantie van bron.

Stap 6
Lagen – samenvoegen – groep samenvoegen.

Stap 7
Effecten – randeffecten – accentueren.

Stap 8
Lagen – samenvoegen – omlaag samenvoegen.

Stap 9
Afbeelding – formaat wijzigen – 70% – geen vinkje bij alle lagen.

Stap 10
Schuif het plaatje naar boven tot aan de rand.

Stap 11
Selecties – selectie laden van schijf.
Zoek je selectie JvdZ_A_les_154-1.
Vinkjes bij selectie vervangen en bij luminantie van bron.

Stap 12
Zo nodig verplaats je de selectie met je gereedschap verplaatsen zodat hij netjes om de ruit in het midden van je plaatje komt te staan.

Stap 13
Selecties – laag maken van selectie.

Stap 14
Selecties – niets selecteren.

Stap 15
Effecten – 3D effecten – slagschaduw.
V en H op 5 – dekking 50 – vervaging 15 – kleur zwart.

Stap 16
Herhaal de slagschaduw met V en H op -5.

Stap 17
Lagen – nieuwe rasterlaag.

Stap 18
Vul de nieuwe laag met kleur 2.

Stap 19
Lagen – schikken – achteraan.

Stap 20
Ga nu een laag hoger staan (raster 2).
Effecten – 3D effecten – slagschaduw.
Instellingen staan nog goed.

Stap 21
Herhaal de slagschaduw met V en H op 5.

Stap 22
Even terug naar de onderste laag.
Aanpassen – ruis toevoegen – 40%
Alleen een vinkje bij willekeurig.

Stap 23
Terug naar de bovenste laag.
Open de tube Kiki-2016-07-b
Afbeelding – formaat wijzigen – 400 pixels hoog – vinkje bij alle lagen.

Stap 24
Bewerken – kopiëren.
Bewerken – plakken als nieuwe laag in je werkje.
Zet de tube aan de linkerkant van je werkje.

Stap 25
Aanpassen – scherpte – onscherp masker.
1 – 64 – 4.

Stap 26
Effecten – 3D effecten – slagschaduw.
Instellingen staan nog goed.

Stap 27
Activeer tube Kiki-2016-04b.
Afbeelding – formaat wijzigen – 300 pixels hoog – vinkje bij alle lagen.

Stap 28
Bewerken – kopiëren.
Bewerken – plakken als nieuwe laag in je werkje.

Stap 29
Afbeelding – horizontaal spiegelen.

Stap 30
Zet de tube rechts onderin je werkje.
Aanpassen – scherpte – onscherp masker.
1 – 64 – 4.

Stap 31
Effecten – 3D effecten – slagschaduw.
Instellingen staan nog goed.

Stap 32
Activeer de tube grasrand.
Afbeelding – formaat wijzigen – 700 pixels breed – vinkje bij alle lagen.

Stap 33
Bewerken – kopiëren.
Bewerken – plakken als nieuwe laag in je werkje.

Stap 34
Lagen – nieuwe rasterlaag.
Plaats hierop je watermerk.

Stap 35
Afbeelding – randen toevoegen – 20 pixels symmetrisch – kleur 3.

Stap 36
Effecten – insteekfilters – Filters Unlimited – Buttons & Frames – 3D Glass Frame 1.
Schuifjes op 20 en 128.

Stap 37
Afbeelding – formaat wijzigen – 600 pixels breed – vinkje bij alle lagen.

Stap 38
Activeer je gereedschap selectie – selectietype vrije hand.
Trek een selectie om het water wat uit de kruik vloeit.

Stap 39
Effecten – insteekfilters – Eye Candy 4000 – Jiggle.

Afbeelding

Selecties – niets selecteren.

Stap 40
Bewerken – kopiëren.
Open animation shop.
Bewerken – plakken als nieuwe animatie.

Stap 41
Terug naar PSP.
Klik 2x op ongedaan maken.

Stap 42
Effecten – insteekfilters – Eye Candy 4000 – Jiggle.
Klik 1x op random seed.
Selecties – niets selecteren.

Stap 43
Bewerken – kopiëren.
Naar animation shop.
Bewerken – plakken na actieve frame.

Stap 44
Herhaal deze stappen totdat je 5 frames in animation shop hebt staan.

Stap 45
Dan blijf je in animation shop.
Bewerken – alles selecteren.
Bewerken – kopiëren.

Stap 46
Gebruik nu ctrl L om te dupliceren totdat je 20 frames hebt.

Stap 47
Open de animatie vuurvliegjes.
Bewerken – alles selecteren.
Bewerken – kopiëren.

Stap 48
Terug naar je werkje.
Bewerken – alles selecteren.
Bewerken – plakken in geselecteerde frame.

Stap 49
Animatie – eigenschappen voor frame – 15.

Stap 50
Geef je werkje een naam en sla het op als GIF.

Deze les is geschreven door Jeanneke van der Zwan op 12 november 2017.

Het is verboden deze te kopiëren of te verspreiden.

”Elke gelijkenis met een lesje op het net is zuiver toeval”