Materialen:
Masker Narah_mask_1157
Tube castorke_hal_tube57_102016
Tube JvdZ_hal_slinger
De materialen zitten in de zip
Filters:
Mock – Bevel
DSB flux – Linear Transmission
Stap 1
Open een nieuw werkvel van 700 x 550 pixels transparant.
Stap 2
Vul je lege werkvel met kleur 3.
Stap 3
Lagen – nieuwe rasterlaag.
Stap 4
Vul de nieuwe laag met kleur 2.
Stap 5
Lagen – nieuwe maskerlaag – uit afbeelding.
Zoek het masker Narah_mask_1157.
Vinkje bij luminantie van bron.
Stap 6
Lagen – samenvoegen – groep samenvoegen.
Stap 7
Lagen – dupliceren.
Stap 8
Effecten – vervormingseffecten – Poolcoördinaten.
Vinkje bij Rechthoekig naar polair en Transparant.
Stap 9
Lagen – dupliceren.
Stap 10
Afbeelding – omdraaien.
Stap 11
Lagen – samenvoegen – omlaag samenvoegen.
Stap 12
Effecten – randeffecten – accentueren.
Stap 13
Afbeelding – spiegelen.
Stap 14
Selecties – aangepaste selectie.
Stap 15
Zet nu je voorgrond op kleur 2 en je achtergrond op kleur 3.
Stap 16
Maak van je voorgrondkleur een verloop.
Radiaal – hoek 45 – herhalingen 5 – vinkje bij omkeren.
Stap 17
Lagen – nieuwe rasterlaag.
Stap 18
Vul de selectie met je verloop.
Stap 19
Effecten – vervormingseffecten – Poolcoördinaten.
Instelling staan nog goed.
Stap 20
Selecties – niets selecteren.
Stap 21
Effecten – geometrische effecten – cirkel.
Vinkje bij transparant.
Stap 22
Schuif dit figuur tegen de linkerkant aan en voeg een slagschaduw toe.
V en H op 10 – dekking 60 – vervaging 5 – kleur zwart.
Stap 23
Ga even op je onderste laag staan.
Effecten – insteekfilters – Mock – Bevel.
Schuifje op 40.
Stap 24
Selecteer de ontstane opening (kruis) met je toverstafje.
Modus op toevoegen en RGB waarde – tolerantie en doezelen op 0 en een vinkje bij anti alias binnen.
Stap 25
Terug naar je bovenste laag.
Vul de selectie met kleur 1.
Stap 26
Selecties – niets selecteren.
Stap 27
Effecten – vervormingseffecten – Poolcoördinaten.
Instelling staan nog goed.
Stap 28
Selectie – aangepaste selectie.
Stap 29
Lagen – nieuwe rasterlaag.
Stap 30
Vul de selectie weer met je verloop.
Stap 31
Effecten – insteekfilters DSB flux – Linear Transmission
Stap 32
Effecten – vervormingseffecten – Poolcoördinaten.
Instelling staan nog goed.
Stap 33
Selecties – niets selecteren.
Stap 34
Effecten – geometrische effecten – cirkel.
Instelling staan nog goed.
Stap 35
Schuif dit figuur helemaal naar rechts en voeg een slagschaduw toe.
V en op -10
Dekking 50 – vervaging 5 – kleur zwart.
Stap 36
Activeer tube castorke_hal_tube57_102016
Afbeelding – formaat wijzigen – 65% – vinkje bij alle lagen.
Stap 37
Bewerken – kopiëren.
Bewerken – plakken als nieuwe laag in je werkje.
Stap 38
Schuif de tube naar onder en voeg een slagschaduw toe.
Instelling staan nog goed.
Stap 39
Activeer tube JvdZ_hal_slinger.
Bewerken – kopiëren.
Bewerken – plakken als nieuwe laag in je werkje.
Stap 40
Zet de tube op een mooie plek in je werkje en voeg een slagschaduw toe.
Instelling staan nog goed.
Stap 41
Afbeelding – randen toevoegen – 40 pixels – kleur 1.
Stap 42
Selecteer de rand met je toverstafje.
Modus op toevoegen en RGB waarde – tolerantie en doezelen op 0 en een vinkje bij anti alias binnen.
Stap 43
Selecties – omkeren.
Stap 44
Effecten – 3D effecten – als knop.
Hoogte en breedte op 10 – dekking 70 – kleur is kleur 2 – vinkje bij effen.
Stap 45
Selecties – omkeren.
Stap 46
Wijzig je verloop in:
Lineair – hoek 90 – herhalingen 1 – vinkje bij omkeren.
Stap 47
Vul de selectie met dit verloop.
Stap 48
Lagen – nieuwe rasterlaag.
Plaats hierop je watermerk.
Stap 49
Afbeelding – randen toevoegen – 2 pixels – kleur 2.
Stap 50
Afbeelding – formaat wijzigen – 600 pixels – vinkje bij alle lagen.
Stap 51
Aanpassen – scherpte – onscherp masker.
1 – 64 – 4.
Stap 52
Geef je werkje een naam en sla het op als JPG.
Deze les is geschreven door Jeanneke van der Zwan op 13 augustus 2017.
Het is verboden deze te kopiëren of te verspreiden.
”Elke gelijkenis met een lesje op het net is zuiver toeval”