Les 43 – Be Mine

Afbeelding

Materialen:
Brush Be Mine
Textuur Blauwe Spar
Misted tube 1247996596_personnages
Selectie JvdZ_sel_spikkels

De materialen zitten in de zip *KLIK*

Filters:
Graphics Plus – Cross Shadow
FM Tile Tools – Blend Emboss
DSB Flux – Linear Transmission

Open het bestandje Be Mine in PSP en exporteer dat vervolgens als aangepast penseel.
De textuur plaats je in de map texturen en de selectie in je map selecties.

Stap 1
Open een nieuw werkvel van 700 x 550 pixels transparant.

Stap 2
Neem een lichte voorgrondkleur en een donkere achtergrondkleur uit je tube.

Stap 3
Vul het lege werkvel met je achtergrondkleur.

Stap 4
Maak van je voorgrondkleur een verloop.
Radiaal – Hoek 5 – Herhalingen 5 – geen vinkje bij omkeren.
V en H op 50.

Stap 5
Lagen – nieuwe rasterlaag.

Stap 6
Vul de nieuwe laag met het verloop.

Stap 7
Effecten – insteekfilters – DSB Flux – Linear Transmission.
Schuifjes op 7 – 14 – 50.
Vinkje bij horizontaal.

Stap 8
Effecten – insteekfilters – FM Tile Tools – Blend Emboss.
Standaard instellingen.

Stap 9
Effecten – textuureffecten – Textuur.
Zoek je textuur Blauwe Spar met onderstaande instellingen.

Afbeelding

Stap 10
Activeer je misted tube.
Bewerken – kopiëren.
Bewerken – plakken als nieuwe laag in je werkje.

Stap 11
Schuif de tube helemaal naar links en zet de modus van de laag op luminantie.

Stap 12
Ga op laag raster 2 staan (de laag onder je tube).
Activeer je gereedschap wisser en gum voorzichtig de strepen op de blote buik weg.

Stap 13
Terug naar je bovenste laag.
Lagen – nieuwe rasterlaag.

Stap 14
Selecties – selectie laden van schijf.
Zoek je selectie JvdZ_sel_spikkels.
Vinkjes bij selectie vervangen en bij luminantie van bron.

Stap 15
Vul de selectie met je verloop.

Stap 16
Selecties – niets selecteren.

Stap 17
Effecten – randeffecten – accentueren.

Stap 18
Afbeelding – vrij roteren – 180 graden naar links.

Stap 19
Schuif dit een beetje naar het midden van je werkje.
Afbeelding – formaat wijzigen – 200% – geen vinkje bij alle lagen.

Stap 20
Effecten – vervormingseffecten – poolcoördinaten.

Afbeelding

Stap 21
Effecten – 3D Effecten – slagschaduw.
V en H op 10 – dekking 78 – vervaging 15 – kleur zwart.

Stap 22
Zet dit figuurtje rechts onder in je werkje (zie voorbeeld).
Lagen – dupliceren.
Afbeelding – omdraaien.

Stap 23
Lagen – samenvoegen – omlaag samenvoegen.

Stap 24
Selecties – alles selecteren.
Selecties – wijzigen – inkrimpen – 10 pixels.
Selecties – omkeren.

Stap 25
Lagen – nieuwe rasterlaag.

Stap 26
Zet je voorgrondkleur terug op kleur en vul de selectie hiermee.

Stap 27
Effecten – 3D effecten – afschuining naar binnen – voorinstelling Tori 1

Afbeelding

Stap 28
Effecten – insteekfilters – Graphics Plus – Cross Shadow – standaard instellingen.

Stap 29
Effecten – randeffecten – accentueren.

Stap 30
Selecties – niets selecteren.

Stap 31
Lagen – nieuwe rasterlaag.
Activeer je gereedschap penseel en zoek je brush Be Mine.
Stempel die op een mooie plek in je werkje.
Gebruik hiervoor je voorgrondkleur (eventueel een paar tinten lichter).

Afbeelding

Stap 32
Effecten – 3D effecten – slagschaduw.
Instellingen staan nog goed.

Stap 33
Lagen – nieuwe rasterlaag.
Plaats hierop je watermerk.

Stap 34
Afbeelding – randen toevoegen – 1 pixel voorgrondkleur.

Stap 35
Afbeelding – formaat wijzigen – 600 pixels langste zijde.

Stap 36
Geef je werkje een naam en sla het op als JPG.

Deze les is geschreven door Jeanneke van der Zwan op 16 december 2011.

Het is verboden deze te kopiëren of te verspreiden.

”Elke gelijkenis met een lesje op het net is zuiver toeval”