Les 14 – Snow keeps falling

Afbeelding

Materialen:
Masker abs2mskjf1-31
Masker AC_48
Tube van kerstballen van ongeveer 450 pixels hoog
Kerstube van ongeveer 350 pixels hoog (ik nam het Kerstmannetje)
Een zilver- of goudpatroon naar keuze
Een animatie naar keuze.

De materialen zitten in de zip *KLIK*

Open je maskers en tubes in PSP en maak de tubes waar nodig op maat.

Stap 1
Open een nieuw werkvel van 700 x 550 pixels transparant.

Stap 2
Zet je voorgrondkleur op wit en je achtergrondkleur kies je uit één van je tubes.

Stap 3
Maak nu een verloop van je voorgrondkleur.
Radiaal – hoek 45 – herhalingen 5 – géén vinkje bij omkeren.

Stap 4
Vul je lege werkvel met dit verloop.

Stap 5
Aanpassen – grofkorreligheid toevoegen – 10%
Vinkje bij gaussiaans en monochroom.

Stap 6
Lagen – nieuwe rasterlaag.
Vul deze laag met je achtergrondkleur.

Stap 7
Aanpassen – grofkorreligheid toevoegen – 10%
Vinkje bij gaussiaans en monochroom.

Stap 8
Lagen – nieuwe maskerlaag – uit afbeelding.
Zoek je masker abs2mskjf1-31
Vinkje bij luminantie van bron.

Stap 9
Lagen – samenvoegen – groep samenvoegen.

Stap 10
Lagen – samenvoegen – omlaag samenvoegen.

Stap 11
Lagen – nieuwe rasterlaag.
Vul die weer met je achtergrondkleur.

Stap 12
Lagen – nieuwe maskerlaag – uit afbeelding.
Zoek je masker AC_48
Vinkje bij luminantie van bron.

Stap 13
Lagen – samenvoegen – groep samenvoegen.

Stap 14
Effecten – vervormingseffecten – golf

Afbeelding

Stap 15
Lagen – samenvoegen – omlaag samenvoegen.

Stap 16
Activeer je tube van de kerstballen.
Bewerken – kopiëren.
Bewerken – plakken als nieuwe laag in je werkje.

Stap 17
Zet de tube in de hoek rechts boven en voeg een slagschaduw toe.
Effecten – 3D effecten – slagschaduw.
V en H op 1 – dekking 100 – vervaging 1 – kleur wit.

Stap 18
Zet de modus van de laag op luminantie oud.

Stap 19
Neem je tube van 340 pixels hoog.
Bewerken – kopiëren.
Bewerken – plakken als nieuwe laag in je werkje.

Stap 20
Zet de tube op een mooie plek in je werkje en voeg een slagschaduw toe.
Instellingen staan nog goed.

Stap 21
Lagen – dupliceren.

Stap 22
Ga op je origineel staan (raster 3)
Effecten – textuureffecten – mozaïek antiek

Afbeelding

Stap 23
Ga terug op je bovenste laag staan.
Lagen – nieuwe rasterlaag.
Plaats hierop je watermerk.

Stap 24
Zet je achtergrondkleur op een zilverpatroon en sluit je voorgrondkleur.
Activeer je gereedschap tekst – zoek een mooi lettertype en type je tekst als vector.

Stap 24a
Zet de tekst op een mooie plek in je werkje en voeg een slagschaduw toe.
Instellingen staan nog goed.

Stap 25
Afbeelding – randen toevoegen – 2 pixels wit.
Afbeelding – randen toevoegen – 10 pixels afwijkende kleur.

Stap 26
Selecteer de rand met je toverstaf.
Toevoegen – RGB waarde – tolerantie en doezelen op 0 – vinkje bij antialias binnen.

Stap 27
Vul de selectie met je zilverpatroon.
Selecties – niets selecteren.

Stap 28
Afbeelding – randen toevoegen – 2 pixels wit.
Afbeelding – randen toevoegen – 20 pixels afwijkende kleur.

Stap 29
Selecteer de rand met je toverstaf.
Instellingen staan goed.

Stap 30
Vul de selectie met je zilverpatroon.
Selecties – niets selecteren.

Stap 31
Afbeelding – randen toevoegen – 2 pixels wit.

Stap 32
Effecten – insteekfilters – filters Unlimited.
Buttons & Frames – 3D Glass Frame 1.
Schuifjes op 22 en 128.

Stap 33
Afbeelding – formaat wijzigen – 600 pixels langste zijde.

Stap 34
Bewerken – kopiëren.
Naar Animation shop.
Bewerken – plakken als nieuwe animatie.

Stap 35
Zoek een animatie naar keuze en kopieer je werkje totdat het evenveel frames heeft als je animatie.
Hoe je de animatie in je werkje moet zetten dat weet je inmiddels wel.

Stap 36
Geef je werkje een naam en sla het op als GIF.

Deze les is geschreven door Jeanneke van der Zwan.

Het is verboden deze te kopiëren of te verspreiden zonder mijn schriftelijke toestemming.

”Elke gelijkenis met een lesje op het net is zuiver toeval”.