Les 3 – Sinterklaas, wie kent hem niet…

Afbeelding

Materialen:
Tube van Sint en Pieten van maximaal 450 pixels langste zijde.
Masker zuz_mask45
Animatie

De materialen vind je hier *KLIK*

Filters:
Tramage
Filters Unlimited 2.0

Stap 1
Open een nieuw werkvel van 700 x 550 pixels transparant.

Stap 2
Neem een donkere achtergrondkleur en een lichte voorgrondkleur uit je tube.

Stap 3
Vul het lege werkvel met je achtergrondkleur.

Stap 4
Lagen – nieuwe rasterlaag.
Vul deze laag met je voorgrondkleur.

Stap 5
Lagen – nieuwe maskerlaag – uit afbeelding.
Zoek je masker zuz_mask45
Vinkje bij luminantie van bron.

Stap 6
Lagen – samenvoegen – groep samenvoegen.

Stap 7
Effecten – 3D effecten – slagschaduw.
V en H op 1 – deeking 100 – vervaging 1 – kleur zwart.

Stap 8
Activeer je toverstafje en klik er mee in het midden van je werkvel.
Toevoegen – RGB waarde – tolerantie en doezelen op 0 – vinkje bij antialias binnen.
(mochten de randen niet mooi geselecteerd zijn dan kun je met de tolerantie spelen).

Stap 9
Ga nu op je onderste laag staan.
Effecten – insteekfilters – Tramage – Tow the line.
Schuifjes op 80 – 54 – 48 – 9.

Stap 10
Selecties – niets selecteren.

Stap 11
Activeer je Sinterklaastube.
Afbeelding – formaat wijzigen – 450 pixels langste zijde.

Stap 12
Bewerken – kopiëren.
Bewerken – plakken als nieuwe laag in je werkje.

Stap 13
Zet de tube mooi onderaan tegen de rand van de rechthoek en voeg een slagschaduw toe.
V en H op 10 – dekking 78 – vervafing 15 – kleur zwart.

Stap 14
Activeer de bovenste laag.

Stap 15
Activeer opnieuw je toverstafje en klik ermee in het lichte gedeelte.
Effecten – textuureffecten – textuur – arcering fijn – standaard instellingen.
(dit textuur zit standaard in PSP)

Stap 16
Effecten – randeffecten – accentueren.

Stap 17
Selecties – niets selecteren.

Stap 17a
Lagen – nieuwe rasterlaag.
Plaats hierop je watermerk.

Stap 18
Afbeelding – randen toevoegen – 20 pixels achtergrondkleur.

Stap 20
Effecten – insteekfilters – filters Unlimited 2.0
Buttons & Frames – 3D Glass frame #1
Schuifjes op 15 en 128

Stap 21
Afbeelding – formaat wijzigen – 600 pixels langste zijde.

Stap 22
Bewerken – kopiëren.
Naar Animation shop.
Bewerken – plakken als nieuwe animatie.

Stap 23
Open je animatie en kijk naar het aantal frames.
Kopieer daarna je werkje totdat het evenveel frames heeft als je animatie.

Stap 24
Activeer je animatie.
Bewerken – alles selecteren.
Bewerken – kopiëren.

Stap 25
Terug naar je werkje.
Bewerken – alles selecteren.
Bewerken – plakken in geselecteerde frame.
Zet de animatie op een leuk plekje.

Stap 26
Bewerken – alles selecteren.
Animatie – eigenschappen voor frame – 100.

Stap 27
Geef je werkje een naam en sla het op.

Deze les is geschreven door Jeanneke van der Zwan op 12 oktober 2009.

Het is verboden deze te kopiëren of te verspreiden.

”Elke gelijkenis met een lesje op het net is zuiver toeval”