Les 46 – Recycling

Afbeelding

Gebruikte materialen:
masker 226MaskkelsWWA
tube van een oude schoen (585 x 475 pixels)
tube van een (klaver)bloem (429 x 350 pixels)
font 28 days later

De materialen zitten in de zip *KLIK*

Gebruikte filters:
Alf’s Power Sines – Sin Grads II.
FM Tile Tools – Blend Emboss.

Stap 1
Open een nieuw werkvel van 700 x 550 pixels transparant.

Stap 2
Kies een lichte voorgrond- en een donkere achtergrondkleur uit je tube.

Stap 3
Maak van je voorgrondkleur een verloop.
Lineair – hoek 45 – herhalingen 0 – vinkje bij omkeren.

Stap 4
Vul het lege werkvel met dit verloop.

Stap 5
Lagen – nieuwe rasterlaag.

Stap 6
Vul deze laag met je achtergrondkleur.

Stap 7
Effecten – insteekfilters – Alf’s Power Sines – Sin Grads II.
Schuifjes op 255 – 50 – 4 – 27 – 132.

Stap 8
Zet de modus van de laag op luminantie oud en de laagdekking op 65.

Stap 9
Effecten – randeffecten – accentueren.

Stap 10
Effecten – randeffecten – sterker accentueren.

Stap 11
Lagen – nieuwe maskerlaag – uit afbeelding.
Zoek je masker 226MaskkelsWWA
Vinkjes bij luminantie van bron en maskergegevens omkeren.

Stap 12
Lagen – samenvoegen – groep samenvoegen.

Stap 13
Effecten – 3D effecten – slagschaduw.
V en H op 1 – dekking 100 – vervaging 1 – kleur zwart.

Stap 14
Lagen – dupliceren.

Stap 15
Ga op de onderste maskerlaag staan (groep raster 2)

Stap 16
Effecten – vervormingseffecten – wind – kracht 100 van links.

Stap 17
Herhaal de wind met kracht 100 van rechts.

Stap 18
Effecten – randeffecten – sterker accentueren.

Stap 19
Ga weer op je bovenste laag staan.
Activeer de tube van de schoen.
Bewerken – kopiëren.
Bewerken – plakken als nieuwe laag in je werkje.

Stap 20
Afbeelding – formaat wijzigen – 75% – geen vinkje bij alle lagen.

Stap 21
Effecten – 3D effecten – slagschaduw.
V en H op 5 – dekking 78 – vervaging 20 – kleur zwart.

Stap 22
Activeer de tube van de bloem.
Bewerken – kopiëren.
Bewerken – plakken als nieuwe laag in je werkje.

Stap 23
Zet de bloem IN de schoen.
Hiervoor moet je dus de steeltjes voor een deel uitgummen.

Stap 24
Effecten – 3D effecten – slagschaduw.
Instellingen staan nog goed.

Stap 25
Activeer je gereedschap tekst.
Zoek je lettertype. Zet de grootte op 72 en typ je tekst als vector.

Stap 26
Effecten – 3D effecten – slagschaduw.
V en H op 1 – dekking 100 – vervaging 1 – kleur zwart.

Stap 27
Afbeelding – randen toevoegen – 2 pixels achtergrondkleur.

Stap 28
Bewerken – kopiëren.

Stap 29
Afbeelding – randen toevoegen – 35 pixels voorgrondkleur.

Stap 30
Selecteer de rand met je toverstafje.
Modus toevoegen – RGB waarde – Tolerantie en doezelen op 0 – vinkjes bij aaneengesloten en anti alias binnen.

Stap 31
Bewerken – plakken in selectie.

Stap 32
Effecten – insteekfilters – FM Tile Tools – Blend Emboss.
Standaard instellingen.

Stap 33
Effecten – 3D effecten – slagschaduw.
V en H op 10 – dekking 60 – vervaging 20 – kleur zwart.

Stap 34
Selecties – omkeren.

Stap 35
Effecten – 3D effecten – slagschaduw.
Instellingen staan nog goed.

Stap 36
Selecties – niets selecteren.

Stap 37
Lagen – nieuwe rasterlaag.
Plaats hierop je watermerk.

Stap 38
Afbeelding – randen toevoegen – 1 pixel achtergrondkleur.

Stap 39
Afbeelding – formaat wijzigen – 600 pixels langste zijde.

Stap 39
Bestand – exporteren als JPEG optimalisatie.
Geef je werkje een naam en sla het op.

Deze les is geschreven door Jeanneke van der Zwan op 18 juli 2010.

Het is verboden deze te kopiëren of te verspreiden.

”Elke gelijkenis met een lesje op het net is zuiver toeval”