Les 128 – Twinkling stars

Afbeelding

Materialen:
Selectie JvdZ_A_les_128-1
Selectie JvdZ_A_les_128-2
Tube OBG_1609
Animatie JvdZ_sterretjes-11-fr.
Goudpatroon

De materialen zitten in de zip Afbeelding

Filters:
Funhouse – Faceter
Funhouse – Xaggerate
Simple – Pizza Slice Mirror
Bordermania – Frame #2
Filters Unlimited

Stap 1
Open een nieuw werkvel van 700 x 550 pixels transparant.

Stap 2
Open je kleurstaaltje en zet je voorgrondkleur op 2 en je achtergrondkleur op 3.

Stap 3
Maak van je voorgrondkleur een verloop.
Lineair – hoek en herhalingen op 0 – vinkje bij omkeren.

Stap 4
Vul je lege werkvel met dit verloop.

Stap 5
Effecten – insteekfilters – Funhouse – Faceter.
Zet de eerste 3 schuifjes op 100 – 50 – 15.
De rest op 0.

Stap 6
Effecten – insteekfilters – Funhouse – Xaggerate.
Beide schuifjes op 24.

Stap 7
Effecten – insteekfilters – Simple – Pizza Slice Mirror.

Stap 8
Selecties – selecties laden van schijf.
Zoek de selectie JvdZ_A_les_128-1
Vinkjes bij selectie vervangen en luminantie van bron.

Stap 9
Selecties – laag maken van selectie.

Stap 10
Selecties – niets selecteren.

Stap 11
Effecten – geometrische effecten – cirkel.
Vinkje bij transparant.

Stap 12
Lagen – dupliceren.

Stap 13
Afbeelding – spiegelen.

Stap 14
Lagen – samenvoegen – omlaag samenvoegen.

Stap 15
Selecties – selecties laden van schijf.
Zoek de selectie JvdZ_A_les_128-2
Vinkjes bij selectie vervangen en luminantie van bron.

Stap 16
Selecties – laag maken van selectie.

Stap 17
Selecties – niets selecteren.

Stap 18
Effecten – 3D effecten – slagschaduw.
V en H op 5 – dekking 50 – vervagen – 5 – kleur zwart.

Stap 19
Lagen – dupliceren.

Stap 20
Afbeelding – spiegelen.

Stap 21
Lagen – samenvoegen – omlaag samenvoegen.

Stap 22
Lagen – dupliceren.

Stap 23
Afbeelding – vrij roteren – 90 graden naar rechts.
Geen vinkjes.

Stap 24
Activeer tube OBG_1609.
Bewerken – kopiëren.
Bewerken – plakken als nieuwe laag in je werkje.

Stap 25
Effecten – 3D effecten – slagschaduw.
Instelling staan nog goed.

Stap 26
Herhaal de slagschaduw met V en H op -5.

Stap 27
Lagen – nieuwe rasterlaag.
Plaats hierop je watermerk.

Stap 28
Afbeelding – randen toevoegen – 4 pixels – kleur 2.

Stap 29
Selecteer de rand met je toverstafje.
Modus op toevoegen en RGB waarde – tolerantie en doezelen op 0 en een vinkje
Bij anti alias binnen.

Stap 30
Vul de selectie met een goudpatroon.

Stap 31
Selecties – niets selecteren.

Stap 32
Afbeelding – randen toevoegen – 8 pixels – kleur 3.
Afbeelding – randen toevoegen – 8 pixels – kleur 1.
Afbeelding – randen toevoegen – 10 pixels – kleur 2.

Stap 33
Effecten – insteekfilters – Bordermania – Frame #2.
Zet de twee bovenste schuifjes op 9. De rest staat goed.

Stap 34
Afbeelding – randen toevoegen – 4 pixels – kleur 3.
Afbeelding – randen toevoegen – 4 pixels – kleur 1.

Stap 35
Selecteer de rand met je toverstafje.
Modus op toevoegen en RGB waarde – tolerantie en doezelen op 0 en een vinkje
Bij anti alias binnen.

Stap 36
Vul de selectie met je goudpatroon.

Stap 37
Selecties – niets selecteren.

Stap 38
Effecten – insteekfilters – Filters Unlimited.
Buttons & Frame – 3D Glass Frame.
Schuifjes op 8 en 128.

Stap 39
Afbeelding – formaat wijzigen – 600 pixels breed – vinkje bij alle lagen.

Stap 40
Bewerken – kopiëren.
Open animation shop.
Bewerken – plakken als nieuwe animatie.

Stap 41
Dupliceer je werkje totdat je 11 frames hebt (ctrl L).

Stap 42
Activeer je animatie JvdZ_sterretjes-11-fr.
Bewerken – alles selecteren.
Bewerken – kopiëren.

Stap 43
Terug naar je werkje.
Bewerken – alles selecteren.
Bewerken – plakken in geselecteerde frame.

Stap 44
Herhaal dit nog 1x en zet de animaties op een mooie plek in je werkje.

Stap 45
Geef je werkje een naam en sla het op als GIF.

 

 

 

Deze les is geschreven door Jeanneke van der Zwan op 7 december 2016.

Het is verboden deze te kopiëren of te verspreiden.

”Elke gelijkenis met een lesje op het net is zuiver toeval”