Les 98 – Fijne dag

Afbeelding

Gebruikte materialen:
Tube van een zittend figuurtje van 176 x 308 pixels.
Tube van een vlinder van 98 x 78 pixels.
Lettertype Cambria.
Lettertype Edwardian Script.

De materialen zitten in de zip *KLIK*

Gebruikte filters:
geen

Stap 1
Open een nieuw werkvel van 700 x 550 pixels transparant.

Stap 1a
Kies een mooie voorgrond- en achtergrondkleur uit je tube.

Stap 2
Activeer je gereedschap tekst en zoek je lettertype Cambria.
Zet de grootte op 300 pixels en typ een hoofdletter G.

Stap 3
Lagen – omzetten in rasterlaag.

Stap 4
Effecten – textuureffecten – lamellen.
Breedte 2 – dekking 35 – kleur zwart – geen vinkjes.

Stap 5
Activeer de tube van het zittende persoontje.
Bewerken – kopiëren.
Bewerken – plakken als nieuwe laag in je werkje.

Stap 6
Zet de tube in de letter en gum een klein stukje van de tube weg zodat de tube deels achter de letter lijkt te zitten.

Afbeelding

Stap 6a
Lagen – nieuwe rasterlaag.
Plaats hierop je watermerk.

Stap 7
Activeer opnieuw je gereedschap tekst, wijzig de lettergrootte in 72 en typ (als vector): oedemorgen.

Stap 8
Schuif de tekst op zijn plaats (zie mijn uitwerking).
Lagen – omzetten in rasterlaag.

Stap 9
Lagen – samenvoegen – zichtbare lagen samenvoegen.

Stap 10
Zet dit werkje even weg met het minnetje.

Stap 11
Open een nieuw werkvel van 700 x 550 pixels transparant.

Stap 12
Activeer je gereedschap tekst en zoek je lettertype Edwardian Script.
Zet de lettergrootte op 72 en typ (als vector) de tekst: en een fijne dag.

Stap 13
Lagen – omzetten in rasterlaag.

Stap 14
Activeer de tube van de vlinder.
Bewerken – kopiëren.
Bewerken – plakken als nieuwe laag in je werkje.

Stap 15
Zet de vlinder aan het eind van je tekst.

Stap 16
Activeer je gereedschap bijsnijden en snij de overtollige ruimte weg.

Stap 17
Bewerken – kopiëren speciaal – samengevoegd kopiëren.
Open je animation shop.
Bewerken – plakken als nieuwe animatie.

Stap 18
Ga terug naar PSP.
Gum de laatste letter weg en verschuif de vlinder zodat die weer aan het eind van de tekst staat.
(Je werkt dus steeds op 2 lagen).

Stap 19
Bewerken – kopiëren speciaal – samengevoegd kopiëren.
Naar animation shop.
Bewerken – plakken vóór actieve frame.

Stap 20
Herhaal dit totdat alle tekst weg is.

Stap 21
Terug naar PSP.
Activeer je eerste werkje.
Bewerken – kopiëren.
Naar animation shop.
Bewerken – plakken als nieuwe animatie.

Stap 22
Dupliceer je werkje totdat het evenveel frames heeft als je zelfgemaakte animatie (ctrl L).

Stap 23
Activeer nu de animatie.
Bewerken – alles selecteren.
Bewerken – kopiëren.

Stap 24
Terug naar je werkje.
Bewerken – alles selecteren.
Bewerken – plakken in geselecteerde frame.

Stap 25
Zet de test onder de “oedemorgen”.
Animatie – eigenschappen voor frame – 25.

Stap 26
Activeer nu het laatste frame.
Eigenschappen voor frame – 200.

Stap 27
Geef je werkje een naam en sla het op als GIF.

Deze les is geschreven door Jeanneke van der Zwan op 21 november 2010.

Het is verboden deze te kopiëren of te verspreiden.

”Elke gelijkenis met een lesje op het net is zuiver toeval”